Zpět na přehled služeb

Syndrom suchého oka

Během dne mrkneme údajně asi 14 000 krát. Mrkáním se slzná tekutina na oku rovnoměrně roztírá. Slzy udržují rohovku a spojivku vlhkou, zásobují rohovku kyslíkem a vyhlazují její mikroskopické nerovnosti. Slzy obsahují kromě vody také mukózní složky, bílkoviny, lipidy, enzymy a protilátky. Slzný film se významně podílí na ochraně a regeneraci epiteliálních buněk povrchu rohovky.
Je-li systém produkce, složení nebo distribuce slz narušen, dochází k velmi výrazným subjektivním potížím.
Pacient má pocit cizího předmětu v oku (cítí „písek v oku“), tlak, pálení, řezání, někdy i bolest. Jindy vnímá pouze nespecifický oční dyskomfort nebo únavu.
Mnoho pacientů si stěžuje na
zvýšené slzení, zejména při větrném počasí nebo v uzavřených prostorách. Ale jde většinou také o syndrom „suchého“ oka. Příčinou zde není absolutní nedostatek vody (slzy totiž doslova přetékají přes okraje víček), ale snížená viskozita slz. Ta je způsobena poruchou tvorby ostatních součástí slzného filmu, zejména redukcí lipidů. I přes zvýšenou produkci vodní složky spojivka i rohovka rychle oschnou, protože nekvalitní slzy nestačí plnit svou funkci. Slzivý reflex je opakovaně drážděn, slzy tečou proudem, ale jsou stále méně a méně viskózní. Tím je nastartován začarovaný kruh, protože povrch oka osychá stále rychleji a rychleji. Léčbou tohoto zvýšeného slzení je paradoxně aplikace umělých slz (ovšem takových, které jsou vysoce viskózní a pokud možno dokážou nahradit i lipidovou složku – je třeba se poradit s lékařem, které umělé slzy jsou pro vás vhodné).
Všechny tyto potíže známe jako „suché oko“ nebo „poruchu zvlhčování“ (sicca syndrom, keratoconjuctivitis sicca – suchý zánět spojivky apod.). Dnes postihuje více než 40% dospělých.

Hlavní příčiny
• stres, přepracování, málo pohybu na čerstvém vzduchu
• znečištění životního prostředí (výfukové plyny, prach, výpary rozpouštědel, kouř)
• práce u obrazovky počítače
• klimatické vlivy (topení, klimatizace, ventilátory nebo průvan, ozon)
• špatný pitný režim

• chronické užívání očních kapek s konzervačními přísadami
• věkem způsobené snížení produkce slz
• hormonální změny (poruchy štítné žlázy, diabetes, antikoncepce, menopauza)
• revmatická a autoimunitní onemocnění
• kožní onemocnění
• nervová paralýza (mrtvice, obrna)

Neléčené suché oko a absence slzného filmu může vést k poškození tkáně na povrchu oka. Oči jsou zarudlé, postupně vzniká chronický zánět. Ve velmi těžkých případech může rohovka postupně ztrácet svou průhlednost. Příčinu syndromu často nelze odstranit, ale dokážeme zabránit subjektivním i objektivním problémům. Pro léčbu existují speciální slzné náhrady, které kompenzují poruchy v přirozené produkci slz. Velmi se liší svým složením, účinností a snášenlivostí. Obecně takovým prostředkům říkáme lubrikanty nebo umělé slzy. Mohou být ve formě očních kapek nebo gelů, případně v kombinaci s vitaminy a podobně.

Suché oko potřebuje pomoc! Dodržujte následující zásady:
• používejte doporučené umělé slzy
• pobývejte často na čerstvém vzduchu
• pijte dostatek vody (nejméně 2 litry denně)
• nesměřujte ventilátor nebo topení přímo do očí, zajistěte dostatečné zvlhčování vzduchu
• za jízdy nevystavujte oči přímému proudění vzduchu
• nekuřte a vyvarujte se zakouřeného nebo prašného prostředí
• při práci u monitoru a při sledování televize nezapomínejte na přestávky
• pravidelně navštěvujte svého očního lékaře

Při jakýchkoliv pochybách vždy vyhledejte pomoc lékaře.
Přesnou diagnózu určí jedině lékař.

Preparátů pro terapii suchého oka je velké množství. Doporučuji vybrat pro Vás vhodný po poradě s lékařem, ne pouze v lékárně nebo podle reklamy...